Perşembe, Kasım 01, 2007

DENEMELER

Montaigne

Fransız yazar Montaigne ve onun deneme türüne öncülük eden eseri Denemeler... Ben denemelerin tamamını okumadım, sadece denemelerden oluşturulmuş bir seçkisini okudum( fotoğraftaki kitabı) ama okuduğum bu seçki Montaigne'i tanımam ve meşhur Denemeler hakkında bir fikir sahibi olmama yetti. Şöyleki, deneme türünü seviyorsanız beğenerek okuyacağınızı söyleyebilirim.

Denemelerin kendine has bir anlatımı var. Montaigne hem kendini anlatmış, hem de nesnel bir bakış açısı kullanmış kendi fikirlerini de aktararak. Bir septik olarak Montaigne "Ne biliyorum?" sözüyle ifade ettiği felsefi düşüncesiyle yazıya döktüğü denemelerinde hiçbir şeyi kesin dille söylemiyor ki bu da zaten septik düşüncenin özüdür. Montaigne Denemeler'de klasik Yunan ve Roma düşünür ve şairlerinden oldukça fazla alıntı yapmış, bu bazen okuyucuyu sıkıyor ama denemelerinin çoğunda etkileyici Montaigne tanımlamaları var.

Kitaptan hoş bir alıntı:

"Aslında ölümden çok onu haber veren acıdan korkarız. Öyleyse bizim için önemli olan acıdır. Acının başımıza gelen en kötü şeylerden biri olduğunu kesinlikle kabul ediyorum. Çünkü ben acıyı hiç istemeyen, acıdan kaçmak için her şeyi yapabilecek biriyim. Ama eğer onu ortadan kaldırmaya gücümüz yoksa yine de alışkanlık yoluyla azaltma imkanımızın olduğuna inanıyorum. Bedenimiz acıdan etkilense bile en azından ruhumuzu ve aklmızı ondan uzak tutmayı başarabiliriz."...

Montaigne'i tanımak, Denemeler'le tanışmak ve altını çizebileceğiniz cümlelerle dolu bir kitap okuma ihtiyacınızı gidermek için okuyun derim. ("altını çizmek" derken mecaz anlamda diyorum, yoksa kitaplarımızı kirletmeyelim kitap dostları...)

2 yorum:

YILDIZNAF dedi ki...

Merhaba Seker Kiz,
Ortaokul yillarinda tanistigim kitap "Denemeler" Bilmiyorum sendeki secilmis yazilarda var mi ama "Dostluk" uzerine yazdigi deneme hala aklimdadir benim. Der ki kisaca; birbirinden uzakta da olsa dostlar birbirleri adina yasayabilirler hayati.Illa yanyana olmaya gerek yok yani. Bilmem anlata biliyor muyum, Dost Seker Kiz. Muzik yine muhtesem....Mavi boncuga kocaman opucukler...

Unknown dedi ki...

Sevgili Yıldız, evet "Dostluk Üzerine" başlıklı denemesi de dahil kitabıma. O denemeyi de çok sevdiği arkadaşının ölümünün etkisiyle yazmış sanırım çünkü arkadaşından ve ölümünün kendi üzerinde oluşturduğu etkiden buruk bir şekilde bahsetmiş ve o gün için Virgilius'tan alıntıyla şöyle demiş:
"O gün bana her zaman acı veren, hiçbir zaman saygı duyamayacağım bir gün olacak."...
Şahsi fikrimce yanyana olmayan dostluğun tadı da bambaşkadır...
müziği beğenmene sevindim. Ben de Naz'ı öpüyorum.
sevgilerimle...