Pazartesi, Ocak 21, 2008


osmanlı'nın sherlock holmes'ü
amanvermez avni'nin serüvenleri
1.cilt


Ebüssüreyya Sami


"Osmanlı hafiyesi Amanvermez Avni, yardımcısı Arif ile birlikte Beyoğlu'nda Kazancı Yokuşu'nda yaşamaktadır. Bu ev düşmanları tarafından yakılınca Tepebaşı'nda bir eve taşınır. Sık sık kıyafet değiştirmekte, evindeki laboratuvarında yaptığı araştırmalarla en karmaşık olayları aydınlatmaktadır. Kendi sardığı kalın sigaralara ve sütlü kahveye düşkün olan Amanvermez, Fransızca, Rumca, Ermenice konuşmaktadır. Çağdaşı polisiye kahramanları gibi alt edilemez biri değildir. Peşindekiler tarafından gemiden denize atılır, eter koklatılarak bayıltılır. Tam da bu yüzden inandırıcılığını hiç kaybetmez, sevimli bir hafiyedir."
( kitap hakkında arka kapak bilgilerinden alıntı )

İlk başarılı yerli polisiye roman dizisi sayılan bu kitabı uzun zamandır okumak istiyordum. Birinci cildi bitirdim, sıra ikincisinde...

Osmanlı hafiyesi Amanvermez Avni'den önce yine bir Osmanlı polisiyesi Ahmet Mithat Efendi'nin Esrar-ı Cinayât'ını okuyup yorumlamıştım.( Esrar-ı Cinayât ilk polisiye romanımızdı) Bu iki kitaptan sonra şöyle bir kanı oluştu bende: Osmanlı polisiyesi, dönemin teknolojik bakımdan geride oluşuna rağmen -ki Amanvermez Avni'nin hikayelerinde elektrik yok, sokaklar havagazı feneriyle aydınlatılmakta- elde olan imkanlarla olayların çözülmesi, ipucu arayışları, olaylar arasında kurulan bağlantılar kısaca olayın meydana gelmesinden sonuçlanmasına kadar gerçekleşen cümle işlem, içerisinde belki nostalji barındırdığından, belki karakterlerin süper kahraman olmayıp ara sıra faka basmalarından, belki biraz komedi öğeleri içermesinden -özellikle bu kitapta- bana çok cazip gelmekte.

(Bana ait küçük bir not: Kitaplarım içinden önce polisiye olanla başlarım okumaya... Ayrıca fırsat buldukça Dexter izlerim. Hatta yıllar önce TRT'de senarist Nuran Devres'in yazdığı kısa filmler gösterilir, sonucu açıkta bırakılırdı daha doğrusu suçluyu izleyiciler tahmin ederdi. Zaten programın ismi de "Suçlu Kim?"di. Onu da izlerdim. Bilmem izlemiş olanınız var mı?)

İlk kitapta beş hikaye var: Yanmış Adam, Kamelya'nın Ölümü ( Bu hikaye yaşanmış bir olaymış. Kitabı sadeleştiren Erol Üyepazarcı'nın notlarında yazdıklarına göre.Ama tabi hikaye edilirken kurgu ve karakterler biraz değiştirilmiş.),Kanatlı Araba, Kara Katil, Körebe...

Erol Üyepazarcı'nın kitabı sevmemdeki katkısı büyük. Kendisi kitabı sadeleştirmiş ve hazırladığı notlarla günümüz okuyucularının daha kolay okumalarını sağlamış.

Polisiye sevenlere - özellikle Osmanlı polisiyesi- tavsiye olunur.

4 yorum:

Ferhanca dedi ki...

İyi ki uğramışsın bana çok teşekkür ederim.Böyle bir sayfa edinmiş oldum ,daha doğrusu arkadaş.
linklerime ekliyorum kolay ulaşmak için.
şu anda elimde Murathan Mungan'ın Yüksek Topuklar var .ingilizce kursunda gidiyorum okumam aksıyor.
çok sevgiler her zaman beklerim..

YILDIZNAF dedi ki...

Ben de ilk polisiye ile basliyorum Evvel Zaman Icinde. Bayiliyorum tum sorunlari unutup, o cevabin pesinde kosup gitmeye. Bence en eglenceli tur. Osmanli polisiyesi de ilgimi cekti, dur bakalim donunce ediniriz insalah...

Unknown dedi ki...

Sevgili Ferhanca, ben de teşekkür ederim güzel yorumun için...
Okuduğun kitabı "kim ne okuyor?" köşeme ekledim...
sevgiler...

Sevgili Yıldıznaf, tek olmadığıma sevindim :-)

GULTEINEN ENKELINI dedi ki...

Oyle guzel anlatmissin ki seker kiz; Martta Turkiyeye geldigimde alip ben de deniycem..
tesekkurler